Szkoła Trenerów Grupowych
Teoria i Praktyka Gestalt

Szkoła Trenerów Grupowych
Teoria i Praktyka Gestalt
Zapraszam do udziału w cyklu 7 superwizyjnych warsztatów poświęconych pracy z grupami. Szkolenie jest adresowane do osób (różnych modalności), które prowadzą lub zamierzają prowadzić autorskie grupy w ramach prywatnej praktyki i/lub we współpracy z instytucjami szkoleniowymi np. w szkołach psychoterapii.
Chcę się podzielić z Wami: moją praktyką i doświadczeniem w prowadzeniu grup warsztatowych, w tym grup szkoleniowych/doświadczeniowych w ramach szkół psychoterapii, konkretnymi „narzędziami” do pracy z grupą, refleksjami z perspektywy superwizyjnej – zwłaszcza w obszarze specyfiki grup warsztatowy oraz ich procesu grupowego.
Uwaga: Szkoła Trenerów Grupowych dotyczy pracy warsztatowej – nie jest szkołą terapii grupowej.
Udział w STG pozwoli nabyć teoretyczne i praktyczne kompetencje do pracy z grupą warsztatową w ujęciu Gestalt.
Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymają certyfikat:
Trenera Grupowego - ukończenia szkolenia „Szkoła Trenera Grupowego Grup Warsztatowych – teoria i praktyka Gestalt” 102 godziny dydaktyczne - mogą być zaliczone do godzin z „wolnego wyboru” w ramach wymogów szkoleniowych/certyfikacyjnych.
Ważne: Z uwagi na specyfikę środowiska, w grupie szkoleniowej mogą pojawić się osoby, między którymi istnieje „kolizja” uniemożliwiająca wspólny udział w procesie. Dlatego lista zgłoszonych uczestników będzie jawna – udział w szkoleniu wymaga wyrażenia na to zgody. W przypadku zgłoszenia „konfliktu uczestnictwa”, w grupie pozostaje osoba, która zapisała się jako pierwsza.
Struktura kursu
Kameralna grupa: 6-14 osób
Liczba zjazdów: 7 spotkań – 102 godz. dydaktycznych
Czas trwania:
październik 2025 – kwiecień 2026
Piątek: 16:00–19:00
Sobota: 9:00–18:00
w sobotę dwugodzinna przerwa obiadowa
Terminy zjazdów:
2025:
10/11 październik; 14/15 listopad; 5/6 grudzień
2026:
16/17 styczeń; 20/21 Luty; 13/14 Marzec 17/18 kwiecień
Miejsce:
Kambo - Zagórzańska 83A Warszawa
https://www.facebook.com/kambo.przestrzen.tworczych.spotkan/
Wyżywienie: będzie możliwość zamówienia domowego obiadu przed każdym zjazdem u gospodarzy, którzy przygotują dla nas menu, w pobliżu są również restauracje więc można podjechać na obiad, ewentualnie zamówić z dowozem, jest również możliwość podgrzania swojego obiadu na kuchence, nie ma mikrofali.
Ważne: Deklaracja udziału w cyklu warsztatów „Szkoła Pracy z Grupą – teoria i praktyka Gestalt”, zoobowiązuje do opłaty za każdy zjazd.
Rezygnacja z udziału w szkoleniu w czasie krótszym niż miesiąc od pierwszego zjazdu lub nieobecność uczestnika na zjeździe nie zwalnia z konieczności ponoszenia ustalonej opłaty za zjazd. Potwierdzeniem udziału w szkoleniu będzie podpisanie umowy i wpłata zadatku/opłaty za pierwszy zjazd. Szkolenie odbędzie się gdy zgłoszone będzie minimum 6 osób. W przypadku odwołania szkolenia z przyczyn niezależnych od organizatora zwrócone zostanie 100% wpłaconej kwoty.
Inwestycja
0. Do 30 czerwca 2025
- Opłata za zjazdy: 950 zł
1. Do 30 lipca 2025 / pierwsze 6 osób
oraz dla osób, które uczestniczyły w moich warsztatach lub superwizji - Opłata za zjazd: 1150
2. Do 30 sierpnia 2025 - Opłata za zjazd: 1350 zł
3. Do 30 września 2025 - Opłata za zjazd: 1650 zł
Bezwrotnym zadatkiem będzie wpłata za pierwszy zjazd gwarantujący udział w szkoleniu
ZAPISY:
https://forms.gle/waYWTgbVZJk628vD9
Program szkolenia
„Szkoła Pracy z Grupą – teoria i praktyka Gestalt”:
1. Zjazd – Prekontakt i Początek naszej drogi
Tworzenie się grupy: sposoby integracji i zapoznania.
Tworzenie Naszej grupy: Poznanie się, integracja, określenie potrzeb i oczekiwań.
Kontrakt, omówienie programu szkoleniowego.
Część merytoryczna: Pierwsze spotkanie z grupą
Zawiązywanie grupy: sposoby integracji i zapoznania.
Sposoby/narzędzia na integrację i za_poznanie się uczestników*czek.
W jakich z powyższych doświadczeniach grupy może a w jaki nie może brać udział Trener*ka?
Ile i co mówią o sobie uczestnicy*czki w grupie?
Ile i co mówią o sobie osoby trenerskie– kiedy, jak, dlaczego?
Superwizja: wyłaniające się wątki.
2. Zjazd – Prekon(tr)akt - Kreowanie oferty warsztatowej
Jak zaprojektować warsztat: do kogo kieruję swoją ofertę, kim jestem jako prowadzący/a.
Część merytoryczna:
Jak zaprojektować warsztat: do kogo kieruję swoją ofertę, kim jestem jako prowadzący/a.
Elementy opisu oferty: cel, metody, przebieg, informacje o prowadzącym.
Czym są: prekontakt i prekontrakt.
Jakie informacje uczestnicy powinni otrzymać o mnie i metodach pracy?
Rola, funkcje i odpowiedzialność osoby trenerskiej i osoby asystującej.
Kontraktowanie pracy i dbanie o bezpieczeństwo uczestników w różnych typach grup.
Kiedy i jakie mogą być przeciwwskazania do uczestnictwa?
Superwizja: pomysłów na warsztaty i pojawiających się wątków.
3. Zjazd – Kontakt - grupa w fazie pracy
Grupa w procesie: kontraktowanie, prowadzenie i omawianie doświadczeń grupowych.
Część merytoryczna: Praca w podgrupach
Planowanie vs improwizacja w prowadzeniu doświadczeń.
Jak dzielić grupę: w pary, trójki, podgrupy – jak adresować i formułować zadania.
Jak kontraktować i wspierać pracę podgrupach, diadach, trójkach.
Feedback po pracy w podgrupach, diadach, trójkach – kiedy, jak, po co?
Rundki w grupie – kiedy, jak, po co?
Co robi osoba trenerska, gdy grupa pracuje?
Praca z ciałem w grupie.
Trzy poziomy pracy uczestników*czek: jednoosobowy, dwuosobowy, perspektywa pola.
Praca z grupami online – wyzwania i możliwości.
Superwizja: wyłaniających się tematów.
4. Zjazd – Proces grupowy
Zjawiska, mechanizmy i fenomeny procesów grupowych.
Część merytoryczna:
Dynamika grupy: prekontakt, kontakt, postkontakt.
Zjawiska i mechanizmy procesów grupowych.
SELF w grupie – funkcje ID, Ego i Osobowości.
SELF indywidualne, społeczne i relacyjne.
Kiedy i jak pracować z procesem grupowym?
Superwizja: Wrażliwe momenty wymagające uważności, kontraktowania, specyficznych interwencji: np. jak zaopiekować wyłaniające się wątki terapeutyczne na warsztatach rozwojowych; konflikt w grupie oraz tematy zgłaszane przez uczestników*czki.
5. Zjazd – Eksperymenty/doświadczenia grupowe/w grupie
Eksperyment w grupie – kreowanie, stopniowanie, domykanie.
Eksperyment w grupie/eksperymenty grupowe – funkcje, rodzaje.
Impro_Gestalt i aktywności grupy w naturze: ogród, park, las, trawa.
Praca ze zdjęciami, z rysunkiem.
Praca indywidualna na tle grupy – kiedy, jak, dlaczego?
Gadżety warsztatowe.
Praca ze snem
Superwizja: Wrażliwe momenty wymagające uważności, kontraktowania, specyficznych interwencji: np. jak zaopiekować wyłaniające się wątki terapeutyczne na warsztatach rozwojowych; konflikt w grupie oraz tematy zgłaszanych przez uczestników*czki.
6. Zjazd – specyfika grup szkoleniowo-doświadczeniowych - np. Szkolenia z psychoterapii
Specyfika pracy w grupie doświadczeniowej:
Trzy poziomy pracy uczestników*czek: jednoosobowy, dwuosobowy, perspektywa pola - konteksty osobiste/terapeutyczne i szkoleniowe w kontekście specyfiki grup np. W szkole counselingu/psychoterapii, wsparcia psychologicznego.
Jak dzielić grupę (dlaczego?): w pary, trójki, podgrupy – jak adresować i formułować zadania - kto jest podmiotem tych doświadczeń.
Jak kontraktować i wspierać pracę grupy szkoleniowo-doświadczeniowej podgrupach, diadach, trójkach.
Praca indywidualna na tle grupy – kiedy, jak, dlaczego?
Balansowanie w obszarach teorii i praktyki.
Proces grupowy w takich grupach.
Superwizja: Wrażliwe momenty wymagające uważności, kontraktowania, specyficznych interwencji: np. jak zaopiekować wyłaniające się wątki terapeutyczne na warsztatach rozwojowych; konflikt w grupie oraz tematy zgłaszanych przez uczestników*czki.
7. Zjazd – Domykanie procesów warsztatowych i zakończenie Naszej drogi
Część merytoryczna:
Jak zamykać proces warsztatowy: formy pożegnania, rytuały zakończenia.
Ile czasu potrzeba na domykanie i jak je zaplanować?
Jakie informacje warto przekazać na koniec - np. kontakt po warsztatach, możliwość pracy indywidualnej z osobą trenerską?
Zakończenie Naszego procesu:
Podsumowanie i refleksja nad wspólnym doświadczeniem.
Domknięcie procesu szkoleniowego i interpersonalnego.
Pożegnanie: osobiste, symboliczne, grupowe.